Tips bij stressklachten

De invloed van stress op ons zenuwstelsel

Tegenwoordig lijkt het wel alsof iedereen ‘druk, druk, druk’ is. We moeten veel. En de hele dag door ontvangen we prikkels. Onbewust zorgen veel zaken voor stress. Door je echter bewust te worden van deze stressoren, kun je stress te lijf gaan. Bijvoorbeeld met ademhalingsoefeningen .

Stress: lichamelijke en psychische klachten

Stress beïnvloedt het autonome zenuwstelsel. Het autonome zenuwstelsel regelt de inwendige organen. Ook werkt het samen met je hormoonstelsel. Overmatige stress zorgt ervoor dat een bepaald deel van het autonome zenuwstelsel continu aanstaat. Uitzetten lukt niet meer. Hierdoor raakt je lichaam uit balans. En kunnen er stresssymptomen en -klachten ontstaan. Denk aan:

  • gewrichtspijn of stijfheid
  • rugklachten
  • hoofdpijn en duizeligheid
  • vermoeidheid
  • pijn in armen of benen
  • buikpijn en misselijkheid
  • pijn op de borst en hartkloppingen
  • oorsuizen
  • zweten
  • rusteloosheid en nervositeit

Langdurige blootstelling aan stress kan zelfs resulteren in chronische stress of een burnout.

Disbalans autonoom zenuwstelsel door stress

Bij stress is dus je autonome zenuwstelsel uit balans. Dit resulteert vaak in een hoge ademhalingsfrequentie. Dit komt doordat de ademhaling voor het grootste gedeelte onbewust door het autonome zenuwstel wordt gereguleerd. Normaal haalt een volwassene twaalf tot vijftien keer per minuut adem. Is je ademhalingsfrequentie echter hoger? Dan kan dit een teken van stress zijn. 

Vaak kun je een disbalans van het autonome zenuwstelsel zelf herstellen. Dit door te leren wanneer je je rempedaal moet indrukken. Hierdoor kun je je lichaam en geest resetten. Hoe? Met ademhalings- en ontspanningsoefeningen bijvoorbeeld. Maar ook fysieke oefeningen kunnen je erbij helpen. Yogability combineert deze zaken. 

Minder stress?

Leer ontspannen tijdens een retraite

Stress verminderen met ademhalingsoefeningen

Door middel van ademhalingsoefeningen kun je rustiger en regelmatiger leren ademen. Dit leidt vaak tot een rustiger hartritmepatroon. Dit zet weer allerlei mechanismen in het lichaam in gang, zoals: 

  • de aanmaak van hormonen waardoor je je lekker gaat voelen;
  • goede communicatie in de hersendelen onderling, waardoor je kunt relativeren en helder nadenken;
  • je krijgt meer energie.

Door al deze voordelen ervaar je een opgeladen gevoel waardoor je weer invloed hebt op je lichaam, emoties en gedachten. Jij kan zelf zorgen voor gedragsveranderingen bij jezelf! En deze verandering begint dus met je ademhaling