Ademhalingsoefening voor ontspanning

Oefening: de buikademhaling

Heb je het gevoel dat je op je tenen loopt? Kom je moeilijk in slaap? Of slokt jouw werk je helemaal op? Dan ben je vast toe aan meer ontspanning. Gelukkig heb je de belangrijkste ingrediënten al in huis om tot rust te komen: je longen.

Ieder jaar melden maar liefst 150.000 Nederlanders zich bij de huisarts met burn-outklachten. Eén op de drie personen heeft een hoge bloeddruk. Vaak zijn de problemen te wijten aan stress. Wanneer je stress ervaart, is je ademhaling meestal hoog. Dit betekent dat je een borstademhaling toepast in plaats van de meer ontspannen buikademhaling. Dit is een oerinstinct dat ‘vechten’ of ‘vluchten’ inhoudt.

Toe aan ontspanning?

Bekijk ons actuele retraite-aanbod

Korte ademhalingsoefening tegen stress

Met een ademhalingsoefening kun je echter meer ontspanning creëren. Wanneer je bewust ademhaalt, kun je je bloeddruk verlagen. Al met een ademhalingsoefening van vijf tot tien minuten kun je stress uit je systeem halen en zorgen voor meer ontspanning. Adem helpt je jouw lijf en geeft gezond te houden. 

Ademhalingsoefening: buikademhaling

Met een buikademhaling kun je tijdens sporten, een yoga practice of meditatie ontspanning creëren. Bij de buikademhaling adem je niet door je buik, maar je duwt je buik bij elke ademhaling met je middenrif naar buiten. Zo kunnen je longen zich nog beter vullen met lucht. Een borstademhaling is namelijk veel oppervlakkiger dan een buikademhaling. 

De ademhalingsoefening: 4 stappen

  1. Ga liggen, zitten of staan in een comfortabele positie
  2. Leg één hand op je navel en je andere hand op je borst
  3. Adem door je neus in en duw je buik uit.
  4. Probeer ongeveer zes tot acht keer per minuut diep adem te halen. Je borst blijft in dezelfde positie en komt niet omhoog.

Doe de oefening vijf tot tien minuten per dag, zes weken achter elkaar. De oefening kun je bijvoorbeeld doen voordat je gaat slapen, maar ook als je stressvolle momenten in het vooruitzicht hebt. Je zult merken dat je hartslag met deze simpele ademhalingsoefening kan laten dalen. Download een hartslagapp en meet je hartslag vóór en na de ademhalingsoefening. We zijn benieuwd naar jouw resultaat. Merk jij verandering?