Mindfulness

Minder gedachten, meer in het moment

Heb je het gevoel dat je gedachten je soms in de weg zitten? Heb je snel een oordeel over anderen of een bepaalde situatie? Zie je vaak beren op de weg? Wil je meer bewust zijn van het hier en nu? Dan is mindfulness misschien wat voor jou. En het mooie is: je kunt dit zelf trainen. In dit artikel geven we je een aantal tips voor meer mindfulness.

Wat is mindfulness?

Veel mensen brengen het grootste deel van de dag door verzonken in gedachten. Hierdoor zijn ze zich niet bewust van wat er om hen heen gebeurt. Dit is eigenlijk helemaal niet zo vreemd. We ‘moeten’ van alles waardoor de stress toeslaat en je in ‘je hoofd’ gaat zitten.

Mindfulness helpt je om het contact met jezelf en de realiteit weer terug te vinden. Je wordt je bewust van hoe je lichaam voelt. Je leert stress herkennen. Met mindfulness krijg je bovendien meer oog voor dingen, gebeurtenissen en mensen om je heen. Je ervaart meer ontspanning. Het moment is in het ‘nu’. Dit besef kan heel bevrijdend aanvoelen en bijdragen aan vermindering van stress. Heel even bestaat er geen ‘volgende week’ of ‘gisteren’.

Mindfulness retraite

6 dagen lang, op het zonnige Madeira

4 tips voor mindfulness

Met deze 4 tips kan je beter omgaan met stress op je werk, maar ook in je dagelijkse leven.

Mindfulness-tip 1. Tijd is beperkt
Word je bewust van het feit dat tijd beperkt is. Tijd is nodig om dingen voor elkaar te krijgen. Je hebt tijd nodig hebt om van stress te herstellen Je kunt niet alles doen. Probeer je dat toch, dan raak je uit balans en zijn er twee natuurlijke reacties:
Vluchten
Bijvoorbeeld door overmatig drankgebruik of door je ziek te melden op je werk.
Vechten
Bijvoorbeeld door keihard door te werken en alles wat je ‘moet’ doen af te maken. Door je bewust te zijn van de beperkingen van tijd en die van jezelf, kan dit je helpen om een andere keus te maken. Accepteer dat je niet alles kunt.

Mindfulness-tip 2. Bekijk je gedachten van een afstand
Je bent niet wat je denkt. Een hyperactief brein schotelt je allerlei gedachten voor waarvan vele weinig zinvol zijn. Door deze gedachten kan je alleen maar meer stress ervaren. Je kunt jezelf aanleren om je gedachten van een afstandje te bekijken door de volgende oefening:
• Sluit je ogen en adem naar je buik voor 1 minuut.
• Merk op dat je gedachten afdwalen naar de geest.
• Merk jouw gedachten op als voorbijdrijvende wolken aan de blauwe hemel en zwaai de meest voorkomende negatieve gedachte uit.
• Herhaal dit meerdere maken per dag om zo je gedachten te trainen.

Mindfulness-tip 3. Schrijf je gedachten op
Merk je dat je gestrest raakt en ‘in je hoofd’ zit, dan kan het helpen om je gedachten op te schrijven. Door het schrijven gaan de gedachten uit je hoofd. Ze staan nu op papier en je kan er letterlijk van een afstand naar kijken. Dit kan je inzicht geven in hoe streng of veeleisend je brein voor je is. Deze ontdekking kan je helpen om beter voor jezelf te gaan zorgen. Zodra je de gedachten op hebt geschreven kun je jezelf de volgende vragen stellen:

• Zijn de gedachten die ik heb écht zo belangrijk?
• Wat vind ik van deze gedachten nu ik ze zo op papier zie staan?
• Bekijk de gedachten en maak daarbij de afweging of je er wat mee gaat doen. Ga je mee met de gedachten zoals ze op papier staan? Of maak je een andere keus? Kijk daarbij ook naar je normen en waarden. Passen deze bij de keuze? Of geven die je een heel andere richting?

Mindfulness-tip 4. Beoefen mindfulness
Door het beoefenen van mindfulness vergroten we ons bewustzijn. Dit draagt bij aan een grotere focus en wilskracht. Het beoefenen van mindfulness kan met de volgende Mindfulness-oefeningen:

1. Oefening Bodyscan:
• en kom beter in contact met je lichaam;
• en voel beter aan hoe je je lichamelijk en geestelijk voelt. Hierdoor kan je jezelf beter geven waaraan je behoefte hebt.

2. Oefening 3 minuten adempauze:
• Deze duurt niet zo lang als de bodyscan en kan dan ook dagelijks tussen de werkzaamheden door.
• Zoek een rustige locatie en doe de oefening: