Flexibiliteit vs. Mobiliteit

In de wereld van sport, gezondheid en beweging worden de woorden ‘flexibiliteit’, ‘stabiliteit’ en ‘mobiliteit’ te pas en te onpas gebruikt. Voordat je verder leest, bedenk heel even wat deze woorden voor jou betekenen.

Verschil mobiliteit en flexibiliteit

Veel mensen gebruiken de woorden flexibiliteit en mobiliteit als synoniem voor elkaar. En hoewel flexibiliteit een component is van mobiliteit, zijn er aanzienlijke verschillen. 

  • Flexibiliteit is…
    de mogelijkheid van een spier om lengte te creëren.
  • Mobiliteit is…
    de mogelijkheid van een gewricht om actief te bewegen in een range of motion (ROM). Oftewel, het bereik van je beweging. Je ROM is de afstand die je gewricht kan bewegen zonder enige restrictie. 

Wanneer iemand mobiel is, kan diegene bewegen zonder daarin te worden beperkt. Maar dit zegt niks over hoe flexibel iemand is. Iemand met een goede flexibiliteit heeft niet altijd de kracht, coördinatie of balans om diezelfde beweging uit te voeren. 

Voorbeeld uit de praktijk
Soms denkt iemand dat hij te strakke hamstrings heeft. Diegene kan niet bij zijn tenen wanneer hij vooroverbuigt. Wanneer hij dit doet, voelt hij veel rek op zijn hamstrings. De persoon in kwestie denkt dat zijn hamstrings te kort zijn en geeft deze de schuld van het gebrek aan mobiliteit. Als deze persoon echter op zijn rug ligt en één been uitstrekt, haalt hij met gemak een hoek van 70 graden: een heel normaal bereik. Dit is een klassiek voorbeeld van iemand die een normale flexibiliteit heeft, maar bij wie mobiliteit ontbreekt om in bepaalde posities te komen.

Werken aan flexibiliteit of mobiliteit?

Wil de persoon uit bovenstaand voorbeeld zijn tenen aanraken? Dan heeft hij waarschijnlijk geen baat bij het oprekken van de hamstrings. Diegene zal moeten leren om actief aan mobiliteit en stabiliteit te werken, evenals het sterker maken van de rug- en heupspieren. Door middel van isometrische contractie kan bijvoorbeeld maximale controle over het lichaam, flexibiliteit en een groter bewegingsbereik worden behaald. Bij isometrische contractie, ook wel statische contractie genoemd, levert de spier kracht zonder beweging. Dit zorgt voor een toename van spierkracht, maar alleen in de gewrichtshoek waarin wordt getraind. Is een toename op de hele bewegingsbaan gewenst, dan moeten er in verschillende hoeken worden getraind. 

Stabiliteit

Mobiliteit is gerelateerd aan de beweging, terwijl stabiliteit is te relateren aan controle. De stabiliteit van een gewricht hangt onder meer af van de vorm en de grootte van het gewricht, maar ook het kraakbeen waar het bot contact maakt met andere bot. Blessures, zoals scheurtjes en verstuikingen zorgen ervoor dat gewrichten minder stabiel zijn.

Conclusie:
Alle botten, spieren, bindweefsel en zenuwen in je lichaam vormen een geïntegreerd geheel. Je enkel is verbonden met je knie. Je knie is weer verbonden met je heup. Als een van de gewrichten niet naar behoren werkt, dan kunnen de gewrichten erboven en eronder negatief worden beïnvloed. Hoewel flexibiliteit belangrijk is, kan het blessures niet voorkomen. Iemand die heel flexibel, maar onvoldoende stabiel en mobiel zijn. Flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit zijn daarom niet ondergeschikt aan elkaar als het om gezond bewegen gaat.