CrossFit en Yoga

Yoga alternatief voor ROMWOD?

Het is wetenschappelijk bewezen dat CrossFit-atleten na het beoefenen van yoga niet alleen mobieler zijn, ook kan hun kracht, coördinatie en ademhalingstechniek verbeteren. Hoe dat kan? Dat zit zo:

1. Verbeter je ademhalingstechniek met yoga

Of je nu een getrainde CrossFit-atleet bent of niet: een goede ademhaling vormt je basis. Yoga bestaat uit een serie oefeningen die volledig zijn gekoppeld aan je ademhaling. Het tot stand brengen van een gelijkmatige ritmische ademhaling is binnen yoga het uitgangspunt. Dit begint bij het beheersen van het diafragma. Je diafragma is de meest belangrijke ademhalingsspier die ons lichaam kent.

Een goede ademhalingstechniek is ook essentieel binnen alle aspecten van CrossFit: van gewichtsheffen tot gymnastics en cardiogerichte workouts. Niet iedereen heeft hier echter voldoende aandacht voor.

2. Meer flexibiliteit en een grotere Range of Motion

Flexibiliteit in gewrichten en spieren is noodzakelijk als CrossFit-atleet. Door regelmatig yoga te beoefenen, vergroot je je Range Of Movement op een zachte, gecontroleerde manier. Dat maakt yoga hét perfecte alternatief voor ROMWOD. Een dagelijkse yoga-routine rekt niet alleen je spieren uit, maar ook je ligamenten, pezen en al die andere zachte weefsels in je lijf. Ook herstelt yoga het vocht in je gewrichten, waardoor je flexibeler wordt. Daarbij wordt er bewust gekozen om zonder schoeisel de yoga-oefeningen uit te voeren.

3. Balans tussen stabiliteit en flexibiliteit

In combinatie met CrossFit kan yoga je helpen om de perfecte balans tussen stabiliteit en flexibiliteit te bereiken. Want waar bijvoorbeeld krachttraining de spieren flink kan verkorten, zorgt yoga er juist voor dat je je spieren verlengt. Een goede snatch vereist stabiele, maar flexibele schouders. En voor een diepe squat zijn juist flexibele, open heupen nodig. Yoga verbetert daarnaast je enkelmobiliteit. En laat het enkelgewricht nu het fundament zijn onder bijna alle Crossfit-oefeningen.

Een verbeterde flexibiliteit, stabiliteit en mobiliteit kan jou bovendien helpen om het risico op blessures te verminderen. Kortom, met yoga til je je squats, overhead squats, squat cleans, ring dips en andere bewegingen naar een hoger niveau. Ook de hardlooptechniek kan met een regelmatige yogasessie verbeteren.

4. Meer focus tijdens trainingen en wedstrijden

Uitdagende yogaposes en evenwichtshoudingen vereisen volledige aandacht, concentratie en focus. In yoga wordt dit ook wel ‘dristhi’ genoemd. Maar hoe krijg je nu meer focus? Bijvoorbeeld door tijdens een houding je ogen enige tijd op een vast punt te laten rusten. Je focus ligt volledig in het huidige moment. Probeer het uit tijdens bijvoorbeeld een overhead squat. Kijk tijdens je reps naar een vast punt. Houd dit punt vast.

Door yoga te beoefenen leer je storende invloeden van buitenaf te negeren. Zo kun je je uitsluitend concentreren op wat je doet. Dit kan een grote hulp zijn tijdens je CrossFit-training. Bijvoorbeeld bij gewichtheffen, waar een verhoogde concentratie je prestaties kan verbeteren.

5. Actief herstel na CrossFit

Na een WOD of training kunnen de adrenaline en energie door je lichaam gieren. Een relaxte yogaroutine erna kan je helpen om te ontspannen. Het grote voordeel van yoga is dat je geen foamroller of andere apparatuur nodig hebt. Want hoewel bijvoorbeeld het gebruik van de foamroller bijdraagt aan het verhelpen van vastzittende spieren, het kan in geen geval een stretch-routine of regelmatige yogasessie vervangen. Zo blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Foamrollen heeft slechts slechts een kortetermijneffect.

Wist je dat een korte yoga-routine voordat je naar bed gaat, kan leiden tot een goede nachtrust? Een goede nachtrust is essentieel om de volgende ochtend met voldoende energie weer wakker te worden. Daarnaast draagt het bij aan het herstel van je lichaam na een training of wedstrijd.

6. Dieper bewustzijn

Yoga zorgt voor een diep bewustzijn van je fysieke lichaam en je geest. Als je een inspannende houding aanhoudt terwijl je hamstrings verzuren, leer je jezelf ook mentaal beter kennen. In yoga leer je jezelf daarnaast door fysiek oncomfortabele momenten heen te ademen. Dit mentale en fysieke leerproces helpt je ook bij andere sportdisciplines, zoals CrossFit, hardlopen, survivalruns, weightlifting en meer.

Verschil yoga en ROMWOD

In totaal zijn er 4 grote verschillen tussen Yogability en ROMWOD:

  • ROMWOD is gebaseerd op losse yoga-oefeningen, waarbij de ademhaling niet aan de beweging wordt gekoppeld en/of geïnstrueerd. Echter, het koppelen van de ademhaling aan de beweging – zoals Yogability doet – geeft onder meer focus, rust en balans, waardoor je meer ontspannen bent en meer controle hebt over de pose, maar ook over je ademhaling (hartslag). Dit komt beide je prestaties ten goede.
  • Er zijn weliswaar ROMWOD-ademhalingsoefeningen beschikbaar, maar het nut en belang worden niet aangehaald. Daarbij worden in de filmpjes de ademhalingsoefeningen gedaan met een zichtbare hoge borstademhaling (stress). Dit kun je zien doordat de buik stil blijft (diafragma wordt niet of nauwelijks gebruikt) en de schouders zijn opgetrokken. Bij het Yogability-concept is een correcte ademhaling de rode draad.
  • ROMWOD is volledig zonder begeleiding. Slechts omgeven door video-instructies. Bij Yogability hechten we waarde aan (persoonlijke) begeleiding. Dit omdat elk lichaam anders is. Het komt bovendien de uitvoering ten goede. Ook worden de ROMWOD-oefeningen vaak uitgevoerd met sokken en/of schoenen aan. Yogability wordt met blote voeten beoefend. En dat is met een reden. 
  • De basis van Yogability is, zoals de naam wellicht al doet vermoeden, yoga. Bij yoga is naast poses en ademhaling ook mindset een essentieel onderdeel. Dat betekent bijvoorbeeld het accepteren van het lichaam, je mogelijkheden, maar ook je onmogelijkheden. Ieder lichaam is anders en dat houdt ook automatisch dat wat de ene persoon wel kan de andere niet. 

Meer weten over yoga en Crossfit?

Veel CrossFitters ontdekken de voordelen van de implementatie van yoga in hun dagelijkse training. Yogability heeft een yogamethodiek ontwikkeld, speciaal gericht op de atleet en iedereen die fysiek en mentaal fit wil worden. Meer weten? Neem dan contact op.