Yoga voor een goede nachtrust

Nachtenlang woelen, je kussen tien keer omdraaien en overdag uitgeput en geïrriteerd zijn. Ongeveer 1 op de 10 de Nederlanders heeft last heeft van slapeloosheid. Maar wat kun je ertegen doen? En waar komt slapeloosheid vandaan?

Bij veel mensen is slaap een ondergeschoven kindje. We zijn ‘druk, druk, druk’ en ‘moeten’ van alles. En als we tijd over hebben, dan proberen we ‘even’ te slapen. Maar… eerst kijken we nog een half uurtje op onze telefoon of naar de televisie. Het gevolg? Al die informatiebronnen en felle lichten zorgen voor onrust en stress. Er is nauwelijks meer tijd om echt te ontspannen. En ook overdag pakken we onze rust niet. Gelukkig kunnen we hier makkelijk wat aan doen: we moeten weer tot onszelf komen.

Even echt tijd voor jezelf?

Kom helemaal tot rust tijdens een van onze retreats

Stappenplan tegen slapeloosheid

1. Creëer een routine
Zorg vaste tijden waarop je gaat slapen en naar bed gaat. Je lichaam went hieraan. Op den duur weet het wanneer het tijd is om te gaan slapen. Regelmaat geeft bovendien balans.
2. Bodyscan
Doe een bodyscan. De bodyscan zorgt er voor dat je uit je gedachten komt en heel het lichaam zich kan ontspannen.
3. Dim je lichten
Probeer de uren voordat je naar bed gaat fel licht te vermijden. Ook blauw licht van je telefoon of tv kan je biologische klok verstoren. Er zijn speciale  brillen te verkrijgen die dit licht voor je filteren.
4. Drink minder cafeïne 
 Stap na de lunch over op cafeinevrije koffie of thee. Het draagt bij aan een rustigere harstslag en kalmere geest.
5. Tafel niet te zwaar
Kies als avondmaaltijd het liefst een lichte maaltijd. Eet de dag door voldoende, zodat je ’s avond minder zwaar hoeft te tafelen. Zwaar tafelen kan er voor zorgen dat je lichaam actief bezig gaat met het verteren van het voedsel, waardoor je minder makkelijk in slaap valt. Ook alcohol is af te raden, omdat dit je nachtrust kan verstoren.
6. Schrijf je gedachten op
We kennen het allemaal wel. Lig je bijna te slapen en dan schieten de gedachten weer door je hoofd. Dingen die je morgen allemaal nog moet doen. Tip: leg een notitieblokje naast je bed en schrijf je gedachten op, wetende dat je er morgen weer naar zal kijken. 
7. Doe een ademhalingsoefening
Ga voordat je wilt slapen even rustig zitten. Haal adem en vraag jezelf af hoe het met je gaat.

Effect yoga op slaap

Yoga staat erom bekend dat het zowel het lichaam als de geest ontspant. Het verbetert de ademhaling en vermindert stress. Niet voor niets bevordert yoga een rustgevende slaap. En een verbeterde nachtrust draagt ​​bij aan een betere kwaliteit van leven. Yoga is een holistische methode om slapeloosheid en slechte slaappatronen te bestrijden.

Uit onderzoek van de Harvard Medical School blijkt dat yoga aantoonbare verbeteringen aangaande het slaappatroon teweeg brengt. 20 deelnemers beoefenden acht weken lang dagelijks yoga. Ze hielden daarbij dagboeken bij over hun slaappatroon en slaapdetails. Na acht weken sliepen de onderzochte personen niet alleen beter, ook sliepen ze langer.

Bekende slaapproblemen als snurken en slaapapneu kunnen ook worden tegengegaan met yoga. De klachten en problemen zijn namelijk te wijten aan een onjuiste ademhaling. Denk aan overmatig ademen of een te snelle ademhaling. Ook zijn de klachten vaak te wijten aan stress, sinusproblemen, obesitas of longaandoeningen. Ademhalingstechnieken uit de yoga kunnen helpen bij beide problemen. Dit resulteert in een betere nachtrust.

8 yogaposes voor een betere nachtrust

Onderstaande yogaposes kunnen een bijdrage leveren aan een betere slaap. De camel pose, upward dog en bridge pose zijn aan te raden wanneer je gevorderd bent. Het is aan te raden de andere poses langdurig uit te voeren. Bijvoorbeeld vijf tot tien ademhalingen. Zorg ervoor dat je een buikademhaling toepast.