Bewegen is het nieuwe foamrollen

Voordat jij als foamrol-die-hard uit je panty schiet: lees dit. Foamrollen werkt niet op de manier waarvan je zou denken dat het werkt. Wat we weten is dat het kan helpen bij pre-work-out mobility. Maar wat werkt er precies wel en wat niet.

Wat is foamrollen en hoe werkt het?

Met foamrollen gebruikt iemand zijn eigen lichaamsgewicht om – met behulp van een foamroller – druk uit te oefenen op zachte weefsels. De foamroller wordt daarbij – en de naam zegt het eigenlijk al – gerold. Foamrollers zijn er in vele vormen, materialen en maten. Vaak zijn foamrollers massieve plastic cilinders met een buitenlaag van schuim. De staaf wordt meestal met de bovenste ledematen op de doelspier aangebracht. De druk tijdens de rollende actie wordt bepaald door de kracht die met het lichaam op de specifieke locatie wordt uitgeoefend.

Foamrollen voor Self Myofascial Release (SMR)?

Myo-fascia staat voor spieren en spiervliezen. Net als elastine is collageen een belangrijk component van fascia. Self Myofascial Release (SMR) is een populaire term die de techniek beschrijft waarmee je dit weefsel zelf kunt behandelen. Een foamroller is een hulpmiddel die je kunt toepassen bij SMR. Veel mensen passen SMR toe wanneer ze het gevoel hebben dat spieren ‘vastzitten’ of wanneer ze ‘triggerpoints’ hebben.

Echter, de theorie achter verklevingen en triggerpoints ligt al sinds de vorige eeuw onder vuur.

Vaak wordt er gezegd dat er ‘knoopjes’ in je spieren zitten. Maar het is überhaupt nog maar de vraag of er daadwerkelijk knoopjes, verklevingen of triggerpoints bestaan. Er is namelijk nog geen sluitend wetenschappelijk bewijs voor gevonden. Wat wel kan is dat er disbalans in je lichaam zit. Bijvoorbeeld door verkeerd bewegen, blessures of stress. Als de theorie klopt, zou het losmaken van weefsels ervoor zorgen dat je efficiënter kunnen bewegen. Maar of foamrollen dé oplossing hiervoor is, is nog maar de vraag. Bij foamrollen duw je namelijk op je spier (door te drukken). Verklevingen haal je uit elkaar door juist te trekken. Stel je eens voor: wanneer je een bol wol uit elkaar wilt halen, ga je er dan op zitten? Erop duwen? Of trek je deze met je handen uit elkaar? Het laatste klinkt logischer, toch?

Conclusie: van foamrollen word je niet structureel mobiel

Op dit moment is er géén wetenschappelijk bewijs dat SMR, waaronder foamrollen, een positief effect heeft op lange termijn als het gaat om mobiliteit, spierherstel en (sport)prestaties. Het is wel bewezen dat SMR een kortetermijneffect heeft als het gaat om een toegenomen bewegingsbereik. Zo bevordert het de bloedcirculatie op korte termijn. Ook heeft het een positief kortetermijneffect op Delayed Onset Muscle Soreness (DOMS) na intensief sporten of bewegen. Gebruikers van de foamroller ervaren het als prettig en denken zelf dat hun ROM toeneemt: het zogenoemde placebo-effect.

Mobieler door bewegen

Kortom, wil je mobieler worden op lange termijn? Dan zul je moeten bewegen en hieraan actief moeten werken. Minsten enkele malen per week. En langer dan 15 minuten rollen of rekken en strekken. Wat namelijk wél wetenschappelijk bewezen is, is dat goed bewegen leidt tot mobiliseren. Mobiliseren leidt echter niet automatisch tot goed bewegen. Daarom kunnen we stellen dat bewegen – bijvoorbeeld in de vorm van Yogability – misschien wel het nieuwe foamrollen is.

Bronnen:
Diverse universiteiten hebben onderzoek gedaan naar het effect van foamrollen op het bewegingsapparaat, waaronder de Memorial University of Newfoundland, de University of Rhode Island en de University of Oregon. Yogability heeft deze en tientallen andere wetenschappelijke onderzoeken bekeken en mede hierop bovenstaande conclusie gebaseerd. Wil je meer weten of eens verder praten over dit onderwerp? Neem dan contact op.