Heb je een stijve rug? Je bent niet de enige. Naar schatting heeft tachtig procent van de volwassenen rugklachten. Variërend van een stijve onderrug tot een stijve rug na slapen of wandelen en rugpijn. Wij hebben voor jou 8 oefeningen om een stijve rug tegen te gaan op een rij gezet.

Oorzaken stijve rug?

De oorzaken van een stijve rug zijn zeer divers. Zo kan een verkeerde houding leiden tot stijfheid, maar ook te weinig beweging, een zwakke core, dysfunctie van fascia, overbelasting en stress. Na zwaar tillen of een verkeerde beweging kan het in je rug schieten met stijfheid als gevolg. Ook artrose is een belangrijke oorzaak van een stijve rug. Bij artrose kan het kraakbeen tussen je wervels aangetast raken. Oftewel, het wordt dunner. Dit kraakbeen is nodig om schokken en bewegingen te absorberen. Artrose komt op elke leeftijd voor en kan pijn en stijfheid veroorzaken.

Stijve rug voorkomen

Oefening voor een stijve rug uit ons functionele yogaboek

Er zijn verschillende oefeningen voorhanden die een stijve rug tegengaan, voorkomen en verhelpen. Heeft de stijfheid die je ervaart een medische oorzaak? Overleg dan met je arts voordat je met onderstaande houdingen en oefeningen aan de slag gaat. Een stap-voor-stap uitleg van deze oefeningen en houdingen vind je in ons yogaboek Functional Yoga, verkrijgbaar via onder meer Bol.com. In totaal vind je in het boek meer dan 180 houdingen, oefeningen en variaties.

8 oefeningen tegen stijve rug:

  • Rabbit: verlengt de wervelkolom en rekt de rug, armen en schouders. Stimuleert het immuunsysteem en het endocriene systeem.
  • Twisted Dog: rekt hamstrings, schouders, rug en borstkas. Het verbetert je algehele balans.
  • Plow: rekt de wervelkolom, hamstrings en schouders uit en geeft een boost aan het zenuwstelsel.
  • Cobra: zachte achteroverbuiging die helpt het lichaam voor te bereiden op diepere rekoefeningen.
  • Cat: zachte massage van de wervelkolom en buikorganen.
  • Bridge: rekt de borst, nek en ruggengraat uit. Kalmeert de geest.
  • Camel: achteroverbuiging die de hele voorkant van het lichaam en de heupbuigers strekt.
  • Cow: zorgt voor een flexibele wervelkolom. Ideaal als warming-up, in afwisseling met de Cat-pose.
Stijve rug-oefeningen

Stijve rug na slapen

Een stijf gevoel in de onderrug komt ’s ochtends vaak voor. Klachten verdwijnen doorgaans binnen enkele minuten na bewegen, rekken en strekken. Start daarom de dag met Yogability. Heb je echter elke ochtend ongemak door een stijve of stramme rug? Dan kan dit te maken hebben met een slecht matras of een onderliggende medische aandoening.

Overigens blijkt uit onderzoek dat een matras ouder dan 9 jaar je slaap negatief kan beïnvloeden en stijfheid kan veroorzaken. Regelmatig je matras omdraaien is ook van belang om een stijve rug na het slapen te voorkomen. Raadpleeg een beddenprofessional voor advies bij het kiezen van het juiste matras.

Lees ook: Schouderklachten soms oorzaak van stijfheid rug


Yoga voor rugklachten

Uit onderzoek – gepubliceerd in Annals of Internal MedicineTrusted Source – blijkt dat yoga een kortetermijneffect kan hebben op het verhelpen van lagerugpijn. Hiertoe werden ruim 300 mensen onderzocht. Al na 3 maanden hadden de meesten minder rugpijn. Yoga omvat langzame, gecontroleerde bewegingen om het lichaam te rekken en kracht op te bouwen. Ook kan yoga een bijdrage leveren aan het verlagen van stress en de spanning die je in je rug vasthoudt. Het functionele yogaconcept Yogability kan helpen bij stramme lichaamsdelen, zoals rug, schouders en nek.



Misschien ook leuk:

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?