Voel je je somber? Kan niets of niemand je opvrolijken? En heb je negatieve gedachten die langer dan 2 weken aanhouden? Dan zou het maar zo kunnen dat je een depressie hebt. Yoga heeft een positief effect op geest en lichaam. Zo ook op depressies of depressieve gevoelens. Deze tips kunnen je helpen bij een depressie.

Wat is een depressie?

Een depressie overwinnen of tegengaan, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Misschien vraag je jezelf af: wat is een depressie precies? De ene depressie is de andere niet. Over het algemeen heb je maar weinig zin om iets te ondernemen. Maar er zijn ook andere depressie-symptomen, zoals:

  • je voelt je rot of neerslachtig
  • je ervaart geen of weinig plezier
  • je eet meer of juist minder
  • je bent moe
  • je slaapt slecht of onrustig
  • je kunt je maar lastig concentreren
  • je hebt geen zin meer in het leven
  • je raakt verslaafd aan middelen om je beter te voelen
  • je hebt lichamelijke klachten als spier- en hoofdpijn
  • je hebt geen fut om te werken

Wat betekent depressie?

De Van Dale omschrijft het woord ‘depressie’ als volgt:
de·pres·sie (de; v; meervoud: depressies): aanhoudend gevoel van neerslachtigheid

Het woord is afgeleid van een Latijns woord dat een betekenis heeft als ‘naar beneden drukken’. Er zijn verschillende neerdrukkende invloeden. Niet voor niets bestaan er ook veel soorten depressies. Denk aan een winterdepressie, zwangerschapsdepressie, de ‘gewone’ depressie en depressies rondom de menopauze. Naar verluidt krijgt 1 op de 20 personen ermee te maken. Vrouwen hebben er bovendien vaker last van dan mannen. Ben je tenminste 2 jaar depressief? Dan kan er sprake zijn van een chronische depressie.

Depressie oorzaken

De oorzaken van depressies zijn divers. Erfelijke aanleg kan een oorzaak zijn, maar ook het verlies van een naaste of veranderingen in de maatschappij die een grote impact hebben, zoals de coronacrisis. Ook een negatieve ervaring uit het verleden of hormonale invloeden kunnen eraan ten grondslag liggen. Deze zaken maken je namelijk geestelijk kwetsbaarder.

Tips tegen depressie:

Tip 1: Bezoek je huisarts

Heb je depressieve klachten die minstens 2 weken aanhouden? Dan is het zaak een bezoek te brengen aan je huisarts. Deze kan een mogelijke behandeling tegen depressie starten. Klachten kunnen soms ook vanzelf verdwijnen.

Tip 2: Yoga tegen depressie

Yoga heeft op depressies een positief effect. Met yoga word je meer ontspannen. Je gedachten nemen af, dus ook negatieve gedachten. Je leert om je te concentreren en focussen. Ook raak je bewuster van je lichaam. Je komt ‘uit je hoofd en ín je lichaam’. Met ademhalingstechnieken stimuleer je bovendien je parasympatische zenuwstelsel. Dit is je ‘rempedaal’. Je activeert je nervus vagus (een belangrijke zenuw) waardoor je direct meer kunt ontspannen.

yoga-boek-functional-yoga

In ons boek ‘Functional Yoga: fysiek en mentaal fit’, verkrijgbaar op onder andere Bol.com, staan uitleg hierover en diverse ademhalingsoefeningen, yoga flows, poses, tips voor meer balans en focus en meer. Lees verder onder de foto.

Tip 3: Retreat voor positiviteit

Als je zoekt naar focus of overzicht kan een retreat uitkomst bieden. Een retreat biedt ruimte en rust. En kan je leven volledig veranderen. Je trekt je even terug uit je normale leven en kunt volledig aandacht voor jezelf hebben. Tijdens een retreat wordt fysieke inspanning afgewisseld met ontspanning. Dit heeft een positief effect. Dagelijks wandelen of yoga in de buitenlucht kan ervoor zorgen dat negatieve gevoelens of sombere gedachten afnemen. Aandacht voor ademhaling zorgt voor meer ontspanning.

Tip 4: Beweging bij depressieve klachten

Depressieve mensen piekeren vaak. Beweging in de vorm van hardlopen, wandelen, fietsen of yoga zorgt voor afleiding, waardoor het piekeren stopt. Daarnaast maakt je lichaam door beweging endorfines aan. Fysiologisch is aangetoond dat dit hormoon zorgt voor een fijn gevoel. Kort gezegd: je wordt er blij van! Bovendien heeft beweging vaak een sociaal aspect. Vaak onttrekken depressieve mensen zich uit sociale situaties. Yoga wordt meestal in groepsverband gedaan. Dit zorgt ervoor dat de vicieuze cirkel waarin depressieve personen zich bevinden wordt doorbroken. Je gaat naar een les en ontmoet ook gelijkgestemden.

Onderzoek yoga bij depressies

De gerenommeerde Universiteit van Boston heeft onderzoek gedaan naar het effect van yoga op depressies. Ruim 3 maanden lang werd een groep depressieve mensen in de leeftijd van 18 tot 65 jaar onderzocht. De ene helft deed 3 yogalessen per week. Ook deden ze thuis yoga. De andere helft deed 2 groepslessen per week en 3 thuissessies. De resultaten van het onderzoek waren verbluffend. Hoe vaker iemand yoga deed, hoe minder depressieve gevoelens diegene had.

Lees ook:

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?