Volgens de gerenommeerde website Thuisarts.nl heeft ongeveer 2 op de 3 personen in zijn leven één of meerdere keren te maken met nekpijn. Soms is er geen duidelijke oorzaak van de pijn. Andere keren zijn de nekklachten te herleiden aan bijvoorbeeld een slechte werkhouding. Bepaalde yoga-oefeningen kunnen nekpijn voorkomen of tegengegaan.

Wat is nekpijn?

Nekpijn ontstaat plotseling of geleidelijk. Soms kan iemand de nek niet meer bewegen. Vaak is er sprake van een stijf gevoel. Zo nu en dan straalt de pijn uit naar de schouders, de rug, het hoofd of de armen. Wanneer nekpijn langer dan 6 maanden aanhoudt, wordt dit chronische nekpijn genoemd.

Oorzaken nekklachten

Nekpijn kan diverse oorzaken hebben. Overbelasting, een onverwachte beweging of spanningen en stress bijvoorbeeld. Ook een verkeerde lichaamshouding of werkhouding kan leiden tot nekklachten. Daarnaast zijn er aandoeningen en ziekten die nekproblemen kunnen veroorzaken, denk aan artrose, de ziekte van Bechterew, botontkalking en een nekhernia. Hoewel veel mensen denken dat kou of tocht een oorzaak is van nekpijn, is dit niet bewezen.

Yoga-oefeningen bij nekklachten

Nekoefening 1:

  • Ga rechtop zitten op een stoel of in kleermakerszit.
  • Zet je wijsvinger op je kin en beweeg je hoofd naar achter.
  • Ontspan je armen en laat je handen losjes op je schoot rusten.
  • Adem in en buig je hoofd naar achteren.
  • Adem uit en buig je hoofd naar voren.
  • Herhaal dit 10 keer. 

Nekoefening 2:

  • Ga rechtop zitten op een stoel of in kleermakerszit.
  • Adem in. Op je uitademing beweeg je je linkeroor naar je linkerschouder.
  • Adem door en strek je rechterarm uit opzij.
  • De rug van je hand beweegt naar je toe, vingertoppen wijzen naar boven.
  • Voel de strekking aan de zijkant van je nek (trapezius).
  • Houd de pose enkele ademhalingen vast. Blijf doorademen; de ademhaling is bij de buik.
  • Op je inademing laat je je rechterarm zakken en beweeg je hoofd weer naar het midden.
  • Herhaal aan de rechterzijde.

Ook interessant: Stijve rug: 8 oefeningen


Yoga voor nek en schouders

Heb je nekklachten of een pijnlijke nek? Doe bovenstaande yoga-oefeningen minimaal 1 keer per dag. Vaak vergt het verhelpen van (langdurige) nekklachten namelijk tijd. Soms komen nekproblemen door stress, burn-out of depressie. Door beoefening van yoga kunnen deze oorzaken verholpen of voorkomen worden, of verlichten. Hierdoor kan nekpijn weggaan. Ademhalingsoefeningen uit de yoga dragen hieraan bij.

Yoga bij nekpijn of nekklachten

In ons boek ‘Functional Yoga: fysiek en mentaal fit’ staan meer dan 190 oefeningen, waaronder rek- en strekoefeningen, ademhalingstechnieken tegen stress en meer. Verkrijgbaar bij onder meer Bol.com. Bekijk ook onderstaande video: Yogability (functional yoga) voor nek  en schouders.


Nekklachten door werkplek

Wanneer nekklachten door een verkeerde werkhouding of slechte werkplek komen, kun je is het belangrijk dat je aanpassingen hieraan doorvoert. Verander bijvoorbeeld de hoogte van je stoel. Kies voor een verstelbaar bureau. Of zet je computer op een standaard. Kijk daarnaast minder vaak op je mobiel, waarbij het hoofd naar beneden hangt. Of bespreek met je werkgever, leidinggevende of bedrijfsarts eventuele andere mogelijkheden. Zo wordt werken minder belastend voor je nek.

Misschien ook leuk:

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?