Wie stress of spanning ervaart wordt overspoeld door adrenaline. Je vingers beginnen te trillen, je ademhaling versnelt en het zweet breekt uit. Je lichaam maakt zich klaar voor actie: vechten of vluchten. Sommige mensen bevriezen. Hoe je in deze situatie kalm kunt blijven? Met Tactical Combat Breathing. Ook wel Box Breathing genoemd.

Wat is Tactical Combat Breathing?

De meeste mensen denken niet na over hun ademhaling. Je ademhaling is echter het enige autonome lichaamsproces dat je bewust kunt beïnvloeden. Binnen Defensie weten ze dat al een tijdje. Tactical Combat Breathing is een effectieve techniek die in het leger wordt toegepast om de ademhaling te beheersen. De ademhalingstechniek kan dienen als een zachte reset voor je zenuwstelsel. Het helpt je om sneller te kalmeren. Sebastiaan – Yogability-instructeur én militair – vertelt je er meer over in onderstaande video.

Ademhaling beheersen met Combat-ademhaling

Met Tactical Combat Breathing of Box Breathing vertraag je opzettelijk je ademhaling. Je ademt 5 seconden in, houdt je adem 5 seconden in en ademt 5 seconden uit. Zo zorg je ervoor dat je parasympatisch zenuwstelsel wordt geactiveerd: je trapt op je spreekwoordelijke rempedaal. Want hoewel je niet je adrenaline-reactie kunt beïnvloeden, je kunt wél je ademhaling beheersen. En zo invloed uitoefenen op je zenuwstelsel. De ademhalingstechniek is dan ook geschikt voor iedereen die spanning of stress ervaart. Ook als je géén militair bent.

Parasympatisch vs. Sympatisch zenuwstelsel

Het sympathisch zenuwstelsel komt in actie bij spannende, stressvolle of gevaarlijke situaties. Je lichaam raakt in ‘staat van paraatheid’. Overlevingsmechanismen wording in werking gesteld. Het parasympathisch zenuwstelsel doet het tegenovergestelde. Het wordt actief in veilige situaties. Bijvoorbeeld als je slaapt of rustig op de bank zit. Het lichaam herstelt zich.

Ademhalingstechniek bij stress en spanning

Tactical Combat Breathing is ontwikkeld als een tactische overlevingsvaardigheid. Het kan létterlijk levens redden. De ademhalingstechniek kan politieagenten en militairen helpen om snel hun adem onder controle te krijgen bij stress en spanning. Wie controle heeft over zijn ademhaling, heeft sneller controle over het lichaam tijdens gevaarlijke onveilige situaties. Waardoor het makkelijker wordt om situaties te beoordelen en te overzien. Maar ook om beslissingen te nemen. Maar wist je ook dat de ademhalingstechniek grote gelijkenissen heeft met yoga-ademhalingstechniek Nadi Shodana?

Yoga bij nekpijn of nekklachten

In ons boek ‘Functional Yoga: fysiek en mentaal fit’ komen de werking van het ademhalingsstelsel en diverse ademhalingsoefeningen als Nadi Shodana en Viloma aan de orde. Verkrijgbaar bij Bruna.nl.

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?