Steeds meer mensen mediteren. En dat is niet zonder reden. Met mediteren kun je je hersenen in positieve zin veranderen. Zo kan meditatie het geheugen verbeteren, maar ook stressregulatie en besluitvorming een boost geven. Wil je mediteren leren? Wij helpen je met 7 tips voor beginners.

Onderzoek naar meditatie: het effect op grijze massa

Wetenschappelijk onderzoek van de Harvard University wijst uit dat mensen van 50 jaar oud die mediteren net zo veel grijze massa hebben als 25-jarigen. Normaal gesproken neemt de hoeveelheid grijze stof af als je ouder wordt. Je grijze massa is verantwoordelijk voor allerlei vitale lichaamsfuncties. Denk aan je hartslag en je ademhaling. Ook vinden hier talloze mentale processen plaats, zoals voelen en denken.

Wat is meditatie?

Meditatie kan het beste worden omschreven als een diepe vorm van ontspanning en bewustzijn. Het woord ‘mediteren’ betekent zoiets als ‘diep nadenken’ of ‘overpeinzen’. Tegenwoordig wordt het begrip ‘mediteren’ vooral gebruikt om de oefening van je geest te omschrijven waarbij je focus, ontspanning en bewustzijn traint.

Wat fitness voor je spieren doet, doet meditatie voor je brein

Voordelen van mediteren:

Meditatie heeft diverse voordelen die wetenschappelijk worden onderschreven. Zo kan het leiden tot minder stress en meer concentratie. Met name beginners vragen zich af wat je ‘moet’ voelen tijdens meditatie. Echter, de staat van meditatie kan pas worden bereikt als je geen doelen nastreeft. Dit betekent dat wanneer je je focust op het feit dat er ‘iets moet gebeuren’ tijdens meditatie het tegenovergestelde plaatsvindt. Meditatie is een diepe vorm van ontspanning, waarbij je geen gedachten hebt.

7 meditatietips: leg de basis

1. Zoek een rustige meditatieruimte
Ben je beginner en wil je mediteren? Dan is het belangrijk dat je dit doet in een rustige omgeving. Kies voor een ruimte waar je je prettig voelt. Dit kan een zolder, slaapkamer of tuinhuis zijn, maar ook een rustige plek in de natuur waar je niet wordt gestoord. Zorg dat je prettig (rechtop) kunt zitten in de ruimte van je keuze. Bijvoorbeeld op een stoel of op een kussen.

2. Juiste timing voor meditatie
Mediteer op een tijdstip waarop jouw geest rustig is. Bijvoorbeeld wanneer je ’s ochtends opstaat, nog voordat je op je telefoon kijkt. Zorg er bijvoorbeeld voor dat je nog niemand hebt gesproken.

3. Maak een gewoonte van meditatie
Heb je eenmaal de tijd en ruimte gevonden om te gaan mediteren, maak er dan een gewoonte van. Iedere dag op hetzelfde tijdstip ga je mediteren. Gewoontes ontstaan namelijk in de kern van je hersenen: de basale ganglia. Gewoontes zorgen ervoor dat iets je op den duur minder energie kost.

4. Let op je ademhaling
Je ademhaling is het ankerpunt van meditatie. Het zorgt ervoor dat je geest en lichaam in balans komen en kunnen ontspannen. In de online cursus leren mediteren wordt in les 2 ingegaan op de ademhaling gedurende meditatie.

5. Laat los
Het loslaten van gedachten, het klinkt zo makkelijk. Toch is niets minder waar. Als je voor de eerste keer mediteert, merk je dat je gedachten voortdurend kunnen oppoppen. Probeer hier echter geen waardeoordeel aan te koppelen. Neem je gedachten waar en laat ze vervolgens gaan. Raak je in paniek doordat je veel gedachten opmerkt? Dan is ontspanning haast onmogelijk.

6. Observeer
Wanneer je je op 1 punt focust, kun je je beter concentreren. Wist je dat je zelfs ergens op kan focussen terwijl je je ogen dicht hebt? Deze manier van focussen wordt ook wel dristhi genoemd.

7. Bouw je meditatiepractice op
Wanneer je met mediteren begint, start dan met een meditatie van 10 minuten. Bouw de meditatiesessies op naarmate je er meer aan went. Alleen al 10 minuutjes per dag, verbeteren jouw bewustwording en concentratie gedurende de dag.

Online Cursus Leren Mediteren

Meer over meditatie en mindfulness:

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?