Gasverbruik omlaag met behulp van je ademhaling

Sta jij te klappertanden onder die koude douche? Niet nodig! Met onze 5 tips spring jij zonder tegenzin onder koud stromend water.

Het nemen van energiebesparende maatregelen is een belangrijk thema geworden. Zeker nadat Rusland de gaskraan naar Europa dichtdraaide. Je bespaart op gas door je centrale verwarming een paar graden lager te zetten. Ook is koud douchen een makkelijkere manier op het gasverbruik te verminderen. Nou ja, makkelijk… Echt leuk klinkt het in eerste instantie misschien niet. Daarom hebben wij 5 tips op een rij gezet waardoor jij uiteindelijk uitkijkt naar die verkwikkende koude douche.

Voordelen van koud douchen

Misschien heb je al eens gehoord dat koud douchen goed voor je is. Maar wat zijn die voordelen van een koude douche nou eigenlijk? Een koele waterstraal zorgt ervoor dat je vaten vernauwen, ook wel vasoconstrictie genoemd. Je hart kan het bloed daardoor sneller rondpompen. Zo gaat er meer bloed richting je spieren en organen. Dit zorgt ervoor dat zuurstof, mineralen, vitamines, glucose en andere nuttige stoffen worden aangevoerd. Aan de andere kant voert het bloed de afvalstoffen sneller af. Goed voor je immuunsysteem! Verder zorgt een koude douche onder andere voor een verhoogde alertheid. Denk maar eens aan die koude plens met water ’s ochtends in je gezicht: je bent meteen wakker!

Kou activeert bruine vetcellen

Ook is het bewezen dat kou bruine vetcellen activeert. Hierin zitten veel energiefabriekjes: de mitochondriën. Deze energiefabriekjes zetten energie die is opgeslagen in suikers en vetten om in warmte. Niet alleen voorkomt bruin vet dat het teveel aan energie wordt omgezet in wit vet. Ook kan het zorgen dat wit vet dat al opgeslagen is wordt verbrand. Een teveel aan wit vet kan schadelijk zijn. Uit onderzoek blijkt bovendien dat bruin vet een te hoog cholesterol tegengaat, waardoor slagaderverkalking wordt voorkomen. Een belangrijke oorzaak van hart- en vaatziekten.

Koud douchen leren: de tips

Krijg je na het lezen van de voordelen hierboven al zin in een frisse douche? Zo pak je het aan:

1. Ademhaling: coole tool nummer 1

De meeste mensen gaan hyperventileren zodra de koude waterstraal hun lichaam raakt. Hyperventileren betekent: te veel ademen. De ademhaling is vaak kort en snel, maar ook ongecontroleerd. Dit leidt tot een onaangenaam gevoel. Hyperventilatie kan ook zorgen voor duizeligheidsklachten, flauwvallen en hoofdpijn. Maar er is goed nieuws: je ademhaling is het enige proces aangestuurd door je autonome zenuwstelsel waarop je invloed kunt uitoefenen. Je ademhaling is dan ook de belangrijkste tool waarmee jij makkelijker onder die koude douche stapt. Hoe? Door bewust naar je diafragma – je belangrijkste ademhalingsspier – te ademen. Stap ook altijd onder de koude douche wanneer je uitademt. Daarnaast adem je continu minimaal twee keer zo lang uit als in. Zo houd je je ademhaling onder controle en voorkom je hyperventilatie. Met een dubbel zo lange uitademing activeer je bovendien je parasympatische zenuwstelsel. Dit zorgt voor onder meer ontspanning. Zelfs wanneer het water héél koud aanvoelt. En het mooie aan deze ontspannende manier van ademhalen? Je kunt ‘m ook inzetten bij andere momenten van stress.

2. Steeds een beetje koeler

Op termijn past je lichaam zich aan de kou aan. Dit houdt in dat de koude douche steeds een beetje minder koud aanvoelt. Je eerste koude douche? Start met een lauwe waterstraal. Elke volgende keer draai je de waterkraan telkens een beetje meer richting de koude kant. Het lichaam went op deze manier aan de kou. Bouw ook de tijd die je onder de koude douche doorbrengt op. Start bijvoorbeeld met 30 seconden en bouw dit op naar enkele minuten.

“Het hielp mij in het begin om me eerst in te zepen en daarna koud af te spoelen. Zo kon ik de tijd onder de koude douche beperken. Daarna kon ik het steeds een beetje langer volhouden. Krijg je de shampoo maar lastig uit je haren gespoeld met koud water? Denk dan eens na over andere shampoo. Veel shampoos bevatten foute ingrediënten waardoor je haar slap en vettig gaat aanvoelen. Zelf gebruik ik de producten van HappySoaps. Plasticvrij en van natuurlijke ingrediënten gemaakt. De shampoos zijn makkelijk uit te spoelen, maar ze zijn ook beter voor het milieu en je (hoofd)huid.”
~ Evelien, oprichter Yogability


Koud douchen wordt leuker met de plasticvrije producten van HappySoaps!


3. Douche koud na het sporten

Een koude douche ná je training klinkt waarschijnlijk aantrekkelijker dan ervoor. En er schijnen zelfs positieve gezondheidseffecten aan te kleven. Zo vermindert het koude water het gevoel van spierpijn en verbetert het ook het herstelvermogen blijkt uit een reviewstudie waarin bijna 100 onderzoeken naar het effect van ijsbaden werden vergeleken. Ook neemt het prestatievermogen toe. En zeg nou zelf: als je de moed kunt verzamelen om onder een koude douche te stappen, dan heb je vaak ook het doorzettingsvermogen tijdens andere ongemakkelijke situaties. Dit heeft alles te maken met mindset. Boek nu je ijsbad bij Yogability!

Wist je dat… het kraanwater in Nederland in de winter gemiddeld 10 graden is. En schijnt de zon? Dan kan de watertemperatuur met 1 tot 2 graden oplopen. In de zomer kan het zelfs 15 tot wel 20 graden zijn.

4. Verminder de weerstand

Veel mensen hebben de neiging hun spieren aan te spannen bij kou. Denk aan opgetrokken schouders en klemmende kaken. Hierdoor wordt het koud douchen een nog onaangenamere ervaring. Naast het focussen op je ademhaling is het dan ook belangrijk om je kaak en schouders te ontspannen. Trek op een inademing bewust je schouders helemaal op en ontspan vervolgens op een uitademing.

5. De kracht van inbeelding

Wist je dat je hersenen geen onderscheid maken tussen wat je met je ogen dicht of juist open ziet? Visualisatie kan je daarom helpen de koudedouche-ervaring een beetje makkelijker te maken. Beeld je bijvoorbeeld in dat je op een paradijselijk strand staat met de zon op je bol, en hier die koude douche pakt. Zet een lekker loungemuziekje aan en je zult zien dat het koude water nu best goed te doen is.

Misschien ook interessant: