Leren mediteren

Kun je mediteren leren? Het antwoord is: ja! Bekijk onze tips voor meditatie en handige meditatie-oefeningen. Ontvang praktische handvatten en ga direct aan de slag. Ook leggen we je graag uit wat meditatie is.

Wat is meditatie?

Meditatie is kortgezegd een techniek waarmee onze geest tot rust kan komen. Leg vandaag de basis voor een gezonder en gelukkiger leven met meditatie. Onderaan deze pagina vind je bovendien handige tips waarmee je direct aan de slag kunt.

Fitter en scherper door mediteren

Meditatie is een mentale oefening die uit ontspanning, focus en bewustwording bestaat. Je kunt meditatie het beste vergelijken met een work-out voor je geest. Mediteren kan door iedereen worden gedaan. Vaak vindt meditatie in stilte plaats, zittend en met de ogen gesloten. Het is wetenschappelijk bewezen dat je door mediteren direct fitter en scherper wordt. Het grote voordeel van meditatie: je hebt geen bijzondere kleding of een duur lidmaatschap nodig.

Ingesleten gewoonten

Ongeveer 95 procent van onze dagelijkse gedragingen gebeurt op de automatische piloot. Een complex netwerk van neurologische componenten draagt bij aan deze ingesleten gewoonten en processen. Dit zorgt ervoor dat we kunnen functioneren in een wereld waarin we voortdurend worden blootgesteld aan prikkels. Deze breinsignalen zijn zo efficiënt dat we vaak gedrag vertonen, zonder erbij stil te staan.

Mindful door meditatie

Mindfulness is precies het tegenovergestelde van automatisme. Door mindful te zijn ben je namelijk in het moment. Met mindfulness zorg je ervoor dat je bewuster wordt. Je wilskracht en vermogen om besluiten te nemen verbeteren, en je intenties worden je duidelijk. Maar hoe word je mindful? Hiervoor is actie vereist: meditatie is een mentale oefening waardoor je mindfulness kunt trainen. 

Neuroplasticiteit prikkelen

Hoe meer we het bewuste brein trainen, hoe sterker het wordt. Door meditatie stimuleer je neuroplasticiteit. Dit is het vermogen van de hersenen om zich te herstellen en reorganiseren. Niet alleen met spelletjes en oefeningen kun je neuroplasticiteit prikkelen, ook met meditatie kun je dit doen. Zo blijft het brein gezond en vitaal.

Online cursus meditatie: 
schrijf je nu in

Leer diverse meditatietechnieken. In de 10 weken durende online meditatiecursus van Yogability neem instructeur Sebastiaan – auteur van het boek ‘Functional Yoga’ je mee in de wereld van meditatie. Open de deur naar je ware potentieel. Ontdek de buitengewone capaciteit van je brein voor meer balans, een betere nachtrust, een scherpere geest en minder stress. Voor iedereen toegankelijk.

Mediteren leren: online met begeleide meditaties.

De online cursus mediteren in de praktijk:

De online cursus Leren Mediteren van Yogability is opgedeeld in 10 individuele lessen, met onder meer begeleide meditaties. De online meditatiecursus bestaat uit opdrachten, mp3’s en video’s met heldere uitleg. De cursus is bedoeld voor iedereen die wil leren mediteren. Je leert om effectief te mediteren, beter te ontspannen en je opmerkzaamheid neemt toe.

Tips vóór je gaat mediteren

Voordat je begint: doe een meditatie niet als je moe bent doordat je zwaar hebt getraind. Je geest moet ‘erbij zijn’. Mediteer dan ook niet voor je gaat slapen of als je je moe voelt. Je maag is bij voorkeur leeg. Wacht dan ook 2-3 uur wanneer je een maaltijd hebt genuttigd. Zet vervolgens je telefoon op ‘vliegtuigstand’ zodat je niet gestoord wordt tijdens het mediteren. Een ontspannen setting is bovendien erg belangrijk. Doe bij voorkeur een ademhalingsoefening voordat je begint aan je meditatie-oefening. Ook kun je luisteren naar meditatiemuziek, zodat je alvast ontspant. Draag comfortabele kleding, zoals een (losse) yoga-outfit.

Meditatie-oefening

Meditatie is geen doel op zich. Het is een ‘staat van zijn’ die ontstaat. En daarvoor is oefening nodig. In ons boek ‘Functional Yoga: fysiek en mentaal fit’ lees je er meer over. Je ademhaling is in het moment. De eerste stap bij het leren mediteren is daarom het volgen van de ademhaling. Word je bewust van je in- en uitademing. Merk op wanneer je gedachten van deze taak afdwalen. Blijf deze oefening herhalen totdat het enkele minuten lukt. Wanneer je je aandacht uitsluitend op deze taak kunt richten ben je compleet mindful.

Mediteren voor beginners

1. Zet een timer op 5 minuten.
2. Ga
comfortabel zitten: rechtop op een stoel of in kleermakerszit op een meditatiekussen. Bereid je voor om een ​​paar minuten stil te zitten.
3. Sluit je ogen.
4. Concentreer je op je natuurlijke
in- en uitademing.
5. Waar voel je je adem? In je buik? Door je keel en borst? In je neus?
Volg de luchtstroom .
6. Probeer naar je
buik toe te ademen. Je buik zet langzaam uit.
7. Volg je
adem door je lijf en visualiseer hoe je naar je armen, benen, vingers en tenen toe ademt.
8. Nadat je bovenstaande stappen hebt gevolgd en je timer is afgegaan:
open je ogen.
9. Neem even
een moment om je omgeving op te nemen. Hoe voelt je lichaam aan? Word je bewust van emoties.

Meditatie-artikelen

Steeds meer mensen mediteren. En dat is niet […]
Uit een reviewstudie van de Radboud Universiteit en […]
Jaren terug werd Yogability-instructeur Sebastiaan – terwijl hij […]

Na de meditatie

Vraag jezelf af wat er is gebeurd. Hoe lang duurde het bijvoorbeeld voordat je geest afdwaalde? Vond je het lastig om je te richten op je ademhaling? Misschien merkte je op hoe veel gedachten je had. En vond je het lastig om je uit dit web van gedachten los te rukken. Probeer geen waardeoordeel aan deze gedachten te koppelen. Of de handdoek meteen in de ring te gooien. Het is niet ‘slecht’ als het misschien niet ging zoals je wou. Meditatie vergt oefening, oefening, oefening… En alleen door verwachtingen over meditatie los te laten, kan diepe meditatie ontstaan. We raden je aan om in een notitieboekje op te schrijven hoe je meditatie is gegaan. En hoe je het hebt ervaren.

Yoga meditatie

Meditatie is een belangrijk onderdeel van yoga. Het wordt ook wel Dhyana genoemd en is de 7e stap binnen het 8-voudige yogapad van Patanjali. Van oudsher mediteren yogi’s om uiteindelijk verlichting te bereiken. Er wordt gemediteerd om de geest te zuiveren en interne ontspanning en bewustzijn te creëren. Ontspanning wordt bevorderen en interne energie wordt opgebouwd. Daarnaast worden compassie, liefde, geduld, vrijgevigheid en vergeving ontwikkeld.

Waarom mediteren?

Concentratie

Verbeter je focus

Observatie

Richt je aandacht op wat je in het moment ervaart

Bewustwording

Word je bewust van het hier en nu