Afvallen met yoga

Yoga wordt oorspronkelijk niet gedaan als lichamelijke training. Toch dragen intense soorten yoga eraan bij dat je met yoga afvallen kunt. Daarnaast zorgt actieve ontspanning door middel van yoga ervoor dat je beter kunt afvallen en kilo’s er minder snel aan komen. Hoe dit zit? Dat leggen we graag uit.

Makkelijk met yoga afvallen?

In ons boek ‘Functional Yoga: fysiek en mentaal fit’ staan meer dan 180 oefeningen, houdingen en flows. Deze kun je gebruiken als je met yoga afvallen wilt. Met behulp van het boek kun je onder meer sterkere spieren krijgen, discipline ontwikkelen en leren ontspannen. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten. Terwijl goed herstel ervoor zorgt dat je de aanmaak van stresshormonen tegengaat. Stresshormonen kunnen ervoor zorgen dat je aankomt of niet afvalt, terwijl je wel je best ervoor doet om gewicht te verliezen.

Yoga en gewichtsverlies

Traditioneel gezien beoefenen mensen yoga om zich fysiek, mentaal en spiritueel te ontwikkelen. Met yoga haal je het beste uit jezelf naar boven. Afgezien daarvan kan de fysieke kant van yoga – bestaande uit poses en oefeningen – worden beoefend om af te vallen. Zeker een actieve soort yoga kan helpen bij afvallen. Denk aan Ashtanga, Vinyasa, Power yoga of ons eigen functionele no-nonsense yogaconcept: Yogability. Deze soorten yoga hebben één ding gemeen: er wordt bewogen. Hierdoor verbrand je calorieën. Ook bouw je met yoga spieren op. En leer je beter relaxen.

Vetverbranding met yoga

Wie afvallen wil, zal vet moeten verbranden. En wie vet wil verbranden moet in een bepaald hartslagzone bewegen. Om precies te zijn is de ideale vetverbrandingszone tussen de 50 en 65 procent van je maximale hartslag. Je maximale hartslag kun je exact laten bepalen door een sportarts of gespecialiseerd trainer. Een Yogability-instructeur kan jou erbij helpen. Een makkelijke manier om echter je maximale hartslag in te schatten is met de rekenformule: 220 minus je leeftijd. 

Spieren ontwikkelen met yoga voor 
vetverbranding
.

Hoe meer spiermassa je hebt, hoe meer calorieën je verbrandt. Ook wanneer je een rustdag hebt. En de dag op de bank doorbrengt.

Met yoga kun je spieren opbouwen. Ideale poses hiervoor zijn de Downward Facing Dog, Plank en Upward Facing Dog. Bewegen in de vorm van yoga is bovendien goed voor je stofwisseling. Wie minder spieren heeft, ontwikkelt een tragere stofwisseling. Hierdoor verbrand je dus minder vet. In ons boek vind je bovengenoemde oefeningen en houdingen, plus tientallen houdingen, oefeningen en flows.

Boek afvallen yoga
Bended Knee Lunge Quad Stretch
Hartslagzone en yoga: rekenvoorbeeld

Stel je bent 35 jaar oud. Dan is je maximale hartslag (HRmax) naar schatting 220-35 = 185 slagen per minuut. De ideale vetverbrandingszone ligt dan tussen 93 en 120 slagen per minuut.

Leeftijd
0
HRmax
0
50%
0
60%
0

Met poses, oefeningen en yogaseries – bijvoorbeeld uit ons boek – kan deze hartslag worden behaald.

Yoga tegen buikje

Te veel buikvet brengt gezondheidsrisico’s met zich mee. Bij een dikke buik zit het vet namelijk ook ín de buik, rondom organen. Door buikvet neemt de kans op aandoeningen als diabetes, kanker en hart- en vaatziekten toe. Plaatselijk vet verbranden door het doen van oefeningen lijkt misschien oplossing. Toch wijst onderzoek uit dat bijvoorbeeld een buikje niet vermindert door enkel buikoefeningen te doen. Je zult dus het hele lichaam fysiek moeten belasten. Over het algemeen vindt vetverbranding evenredig over het hele lichaam plaats.

Afvallen met yoga voor gewichtsverlies
Gewicht verliezen met yoga

Beoefen yoga als je gewicht wilt verliezen. Doe tenminste 3 keer per week een actieve variant, zoals Yogability Accessory Work. Andere dagen breng je je lichaam in balans met Yogability Recovery. Ben je een beginner? Begin langzaam. Yoga is een discipline waarvoor kracht geleidelijk dient te worden opgebouwd. Zo voorkom je blessures. Gun jezelf in ieder geval 1 dag per week volledige rust. Gewichtsverlies met behulp van yoga ontstaat bovendien niet van de één op de andere dag. Combineer yoga dan ook met andere fysieke activiteiten, zoals wandelen, fietsen of zwemmen. Zorg ook voor een gezond voedingspatroon. Afvallen betekent niet: jezelf uithongeren. Check de gezonde recepten van Yogability.

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?