Spierkramp: hoe voorkomen en tegengaan

Kramp. Iedereen kent wel dat onaangename gevoel in de spieren. De meesten denken dat kramp te maken heeft met dehydratatie en een elektrolytentekort door zweten. Maar dat is iets te kort door de bocht. Hoewel beide factoren bijdragen aan spierkramp, zijn het vaak niet de primaire oorzaken. Maar wat veroorzaakt er dan wel kramp? En kun je met mobilitytraining kramp tegengaan?

Wat is kramp?

Spierkramp is een plotselinge spiercontractie. Oftewel, het onverwacht korter worden van een spier. Het samentrekken van de spiervezels leidt vaak tot een onaangenaam of zelfs pijnlijk gevoel. Spierkramp kan in vele lichaamsdelen voorkomen, denk aan je kuiten, bovenbenen of in vingers.

Lees ook: Het verschil tussen mobiliteit en mobiliseren


Oorzaken kramp

Of je nu kramp in je kuit hebt, of kramp in je voet. Er zijn diverse oorzaken van kramp:

1. Dehydratatie en elektrolytentekort oorzaak kramp?

Er is nog altijd veel discussie over deze oorzaak. Sommige onderzoekers denken dat een calcium-, magnesium- of kaliumtekort – of een teveel aan fosfaat – kan leiden tot spierkramp. Soms liggen hier of een vitamine D-tekort of medicijngebruik, zoals antipsychotica, aan ten grondslag. Vaak denken mensen dat deze disbalans makkelijk op te lossen is door het drinken van een sportdrankje. Toch kan het belangrijk zijn om je dieet eens nader onder de loep te nemen. Een arts of gespecialiseerde diëtist kan je hierin bijstaan.

2. Zorgt verstoring zuur-base-evenwicht voor kramp?

Hyperventilatie of een overmatige inname van alkalische zouten kunnen zorgen voor een verstoring van je zuur-base-evenwicht. Hoewel het overmatig eten of drinken van zuren of alkalisch voedsel vaak niet leidt tot spierkramp, kunnen alkalische zouten zorgen voor tetanie (samentrekken van bepaalde spiergroepen, veroorzaakt door calciumgebrek in het bloed). Een gevarieerd dieet kan ervoor zorgen dat je minder snel spierkramp krijgt. In geval van hyperventilatie kun je bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen doen.

3. Laesies in de hersenen reden kramp

Laesies zijn delen van het brein die niet goed functioneren als gevolg van fysieke veranderingen in het weefsel. Kortom, als je een probleem hebt in een bepaald gebied van je hersenen, kun je spiertetanie of krampen ontwikkelen.

4. Onvoldoende neuromusculaire controle

Sinds kort weten we dat onvoldoende neuromusculaire controle ook kan bijdragen aan kramp. Dit ontstaat wanneer je een spiercontractie onder belasting niet onder controle kunt houden. In dat geval vraag je je ​​spieren om iets te doen waarvan je hersenen denken dat ze het niet kunnen. Je hersenen beschermen de spieren door ze te laten samentrekken. Met CARs– en PAILS & RAILS-oefeningen kun je zowel gewrichtsmobiliteit als de spieren en de hersenen trainen. Zo kan je neuromusculaire controle verbeteren en een groter eindbereik (ROM) worden ontwikkeld, evenals de kans op kramp verminderen.

In ons yogaboek Functional Yoga: fysiek en mentaal fit vind je talloze poses en diverse oefeningen die je helpen om spieren en hersenen te trainen.

Kramp verminderen: tips en oefeningen

Met Yogability combineren we technieken voor neuromusculaire controle met traditionele vormen van yoga, zoals flows, oefeningen en ademhalingstechnieken. Hierdoor kan spierkramp verminderen en verbeteren flexibiliteit, mobiliteit, focus en balans.

Misschien ook interessant:

Chat openen
Hallo 👋
Kunnen we je helpen?